Aktualności    Telefony    Przewodnik pacjenta    Przetargi    Praca
  BIP
  Nawigacja
Spółka
  Info

Szpital
  O nas
  Telefony
  Dane
  Przetargi
  Praca
  Zbiory Danych

Oddziały

Pracownie

Poradnie

  Sterylizacja
  Szkoła Rodzenia
  Nocna opieka
  Przewodnik pacjenta
  Informacje dla pracowników
  Ogród Nadziei

  

Zasady udzielania świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej realizowanej ze środków publicznych

Prawo do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej realizowanej bezpłatnie mają pacjenci objęci powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Świadczenia te są realizowane bez skierowania, jednak personel placówki medycznej ma obowiązek sprawdzenia dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz  prawo pacjenta do świadczeń NFZ.

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna udzielana jest w czasie, kiedy przychodnie POZ są nieczynne, a więc w dni robocze w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz w dni ustawowo wolne od pracy całodobowo.

Zgłoszenia:

tel. /58/ 777 66 01

W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjentom udzielana jest pomoc medyczna w przypadku:

  • NAGŁEGO ZACHOROWANIA,
  • NAGŁEGO POGORSZENIA STANU ZDROWIA gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy nagłego zachorowania,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Pomoc ta może być realizowana przez:

  • porady lekarskie udzielane:
  • ambulatoryjnie w kontakcie bezpośrednim z pacjentem,
  • telefonicznie,
  • w domu pacjenta, o ile lekarz dyżurny uzna to za uzasadnione medycznie,
  • świadczenia udzielane przez pielęgniarkę doraźnie, w związku z poradą udzieloną przez lekarza w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej,
  • świadczenia udzielane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta, zlecone przez lekarzy ubezpieczenia zdrowotnego, wynikające z potrzeby zachowania ciągłości leczenia i pielęgnacji.
 

Skorzystanie z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej uzasadniają w szczególności:

  • zaostrzenie dolegliwości znanej choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej z umiarkowaną dusznością);
  • infekcja dróg oddechowych z wysoką gorączką (wyższą niż 39°C), szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku;
  • bóle brzucha, nieustępujące mimo stosowania leków rozkurczowych;
  • bóle głowy, nieustępujące mimo stosowania leków przeciwbólowych;
  • biegunka lub wymioty, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.

Czego pacjent nie uzyska w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych

Pacjenci powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie mają prawa do wszystkich świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej i między innymi nie mogą uzyskać:

  • wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
  • recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
  • rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia.
  • skierowania do specjalisty.

Powyższe świadczenia można uzyskać u lekarza rodzinnego POZ w dni robocze w godzinach od 8.00 do 18.00.

W praktyce oznacza to, że pacjent może zgłosić się do placówki świadczącej nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, jeśli w czasie, kiedy jego przychodnia POZ jest nieczynna, nagle zachoruje lub objawy choroby się nasilą. Ma tam także prawo do uzyskania świadczeń pielęgniarskich zleconych przez lekarza POZ w ramach kontynuacji leczenia (takich jak chociażby zmiana opatrunku), jeśli konieczne jest ich wykonanie w czasie, kiedy jego przychodnia POZ jest nieczynna.

Nie może jednak traktować nocnej opieki zdrowotnej jako alternatywy dla przychodni POZ i domagać się od lekarza na nocnym dyżurze świadczeń, które nie są pilne z medycznego punktu widzenia. Lekarz bowiem w tym przypadku nie ma prawa ich udzielać.

Świadczenia nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej NIE MAJĄ zastosowania w przypadkach stanów bezpośredniego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności w sytuacji:

  • Utraty przytomności,
  • Nagłych zaburzeń świadomości,
  • Nagłej duszności,
  • Złamań, upadków z wysokości,
  • Wypadków komunikacyjnych,
  • Urazów,
  • Porażenia prądem elektrycznym,
  • Porodu i połogu; 

W sytuacjach zagrożenia życia konieczne jest użycie telefonu alarmowego Ratownictwa Medycznego  999  lub  112.